"Executive funktion" är en uppsättning mentala färdigheter som hjälper dig att få saker gjort bra i livet. Dessa färdigheter styrs av ett område i hjärnan som kallas frontalloben.
Executive funktion hjälper dig:
- att hantera tid
- att vara uppmärksam
- att koncentrera dig
- att planera och organisera
- att komma ihåg detaljer
- att undvika att säga eller göra fel sak
- att göra saker baserat på din erfarenhet
Multi aktivitet
När verkställande funktion inte fungerar som det borde, är ditt beteende mindre kontrollerat.
Detta kan påverka din förmåga att:
- att arbeta eller gå till skolan
- att göra saker självständigt
- att underhålla relationer
Typer av verkställande funktion
Executive-funktionen kan delas in i två grupper:
- Organisation: att samla information och strukturerar den för utvärdering
- Förordning: att studera omgivnineng och förändra beteendet som svar på det.
Till exempel, att se en bit chokladkaka på en dessertvagn på en restaurang är frestande. Men organisatoriska delen påminner dig om att chokladkaka sannolikt kommer att ha hundratals kalorier.
Vad orsakar problem med verkställande funktion?
Vissa människor är födda med svag ledningsfunktion. Personer med ADHD, depression eller inlärningssvårigheter har ofta problem med dessa färdigheter.
En skada på framsidan av hjärnan, Alzheimers sjukdom eller stroke kan också orsaka problem.
Experter litar på olika test för att mäta specifika färdigheter relaterade till verkställande funktion. Problem som ses på dessa test kan inte förutsäga allting. Ibland ser man helt enkelt på dem och försöker olika saker, vad är bättre sätt att förbättra svag ledningsfunktion.
Hur vet jag om mitt barn har problem med den verkställande funktionen?
Varningstecken på att ett barn kan ha problem med den verkställande funktionen inkluderar problem med:
- planering av projekt
- beräkning av tid
- berättning (muntligt eller skriftligt)
- memorering
- starting aktiviteter eller uppgifter
- värdering av något
Vad att göra med funktionsproblem
Här är några tips:
- att ta ett steg för steg arbetssätt.
- att alltid lita på visuella organisatoriska hjälpmedel.
- att använda verktyg som tid arrangörer, datorer eller klockor
- att göra scheman och titta på dem flera gånger om dagen.
- att be om skriftliga och muntliga instruktioner om möjligt.
- att planera för övergångstider och förändringar i aktiviteter.
För att förbättra tidshanteringen:
- skapa checklistor och beräkna hur lång tid varje uppgift tar
- alltid dela långa uppdrag i bitar och tilldela tidsramar för att slutföra var och en
- använd kalendrar för att hålla reda på långsiktiga uppdrag, förfallodagar, sysslor och aktiviteter
- skriv förfallodagen överst på varje uppgift
För att bättre hantera rymden och förhindra att sakerna går vilse:
- du måste separera arbetsområden med kompletta uppsättningar av varor för olika aktiviteter
- organisera arbetsutrymmet
- planera en speciell dag för att städa och organisera arbetsutrymmet
- minimera röran
För att förbättra arbetsvanor - gör en kort checklista
Exempelvis kan en patientens eller barnens checklista innehålla sådana saker som:
- att få ut penna och papper
- att sätta titeln på pappret
- att sätta datum på pappret
- att läsa vägbeskrivning.... etc.
Möt med en lärare eller handledare regelbundet för att granska arbetet och felsöka problem.
Om du hittar ett fel i texten markerar du det och trycker på CTRL + ENTER